FSC Packaging

Interview

FSC<sup>®</sup> Certified packaging

2012- Nadat het FSC label meer en meer gebruikt werd in de papiersector, bvb. voor printpapier of drukwerk, zien we nu dat FSC ook meer en meer gebruikt wordt in de verpakkings-industrie.


2012- Nadat het FSC label meer en meer gebruikt werd in de papiersector, bvb. voor printpapier of drukwerk, zien we nu dat FSC ook meer en meer gebruikt wordt in de verpakkings-industrie. Waarom bedrijven hiermee van start gaan, hoe ze tegen deze evolutie en toekomst aankijken zijn vragen die ze best zelf beantwoorden. FSC België sprak met 4 bedrijven actief in diverse segmenten binnen de verpakkingsindustrie, en polste naar hun visie:


FSC > Kan u als introductie even kort uw firma voorstellen, en een beeld schetsen van uw activiteiten en hoe het FSC label hierin een rol speelt?

Diane van der Sanden: Smurfit Kappa heeft een enorme kennis en ervaring omtrent verpakkingen, verpakken en verpakkingsmachines, en dit voor elk marktsegment en voor elke productgroep. Als groep kunnen we een unieke combinatie bieden van lokale service en klantfocus én de toegang tot een netwerk van specialisten in de Benelux, Europa en Latijns-Amerika. Hierdoor bieden we altijd een oplossing die de klant het beste past. Smurfit Kappa biedt een groot aantal innovatieve oplossingen op het gebied van productoptimalisatie, voorraadbeheer bij klanten en e-commerce.
En via onze FSC certificering kunnen we ook duurzame producten met FSC label aanbieden. We bieden een breed productengamma, afgestemd op de supply chain van onze klanten gaande van POS tot consumentenverpakkingen en displays. Van retail tot fanfold, industriële Heavy Duty en XXL verpakkingen. En uiteraard ook golfkarton en massief karton wat niet alleen flexo maar ook offset bedrukt wordt.

Magda Buelens: Tetra Pak is wereldwijd actief in verwerking- en verpakkingsystemen voor voeding. We werken nauw samen met klanten en leveranciers, om veilige, innovatieve en milieubewuste producten te ontwikkelen die dagelijks miljoenen mensen in meer dan 170 landen bereiken. Tetra Pak hecht veel waarde aan verantwoord ondernemen. Ons motto “Protect what’s good™” reflecteert onze visie om voedsel zo optimaal mogelijk te beschermen en bewaren met een minimale impact op het leefmilieu. Onze verpakkingen bestaan voor driekwart uit karton. Het voordeel van deze hernieuwbare grondstof is dat ze een kleinere klimaatvoetafdruk heeft en dat ze onuitputtelijk is op voorwaarde dat ze goed beheerd wordt. Voor Tetra Pak bieden de FSC principes voor verantwoord bosbeheer de beste garanties voor een duurzaam beheer van de bossen.

Fanny Dhondt: St-Luc labels packaging is een Belgisch bedrijf, gespecialiseerd in verpakkingsdrukwerk, dat streeft naar kwaliteit, creativiteit en perfectie. Wij zijn reeds geruime tijd actief op de verpakkingsmarkt en richten ons op vier marktsegmenten: zelfklevende etiketten, folietoepassingen, vlakkarton en POS-materiaal. Verpakkingen spelen vandaag de dag een steeds grotere rol en dragen actief bij tot het differentiëren en verkopen van producten. Ook voor ons is het ecologische aspect steeds belangrijker en dat is mee een reden waarom we een FSC certificaat behaald hebben voor onze verpakkingsdrukkerij.

David Van Overloop: Papier Present is specialist voor gepersonaliseerde én ecologische verpakking zoals papieren of stoffen draagtassen op maat van de klant. Klanten worden geadviseerd bij het kiezen van een ecologische verpakking. FSC gelabelde papieren draagtassen is de laatste jaren geëvolueerd tot ons meest populaire product. Voor vele bedrijven is FSC is een logische keuze omdat ze zo een consistent beleid voeren voor hun volledige huisstijl: catalogi, briefpapier, … tot ook voor hun draagtassen.

> Sinds wanneer is uw firma FSC COC gecertificeerd, en wat was de aanleiding tot het behalen van uw FSC certificaat?

Magda Buelens: Tetra Pak startte in 2007 met FSC certificering, via een multisite FSC CoC certificering. Daar maakte Tetra Pak België toen al deel van uit omdat het eerste FSC gecertificeerde type drankkartons ook door een Belgische klant werd geproduceerd. Sindsdien gebeurde de verdere implementatie stapsgewijs in andere landen.

David Van Overloop: Papier Present behaalde een FSC CoC certificaat in 2009, en hiermee waren we de eerste Belgische leverancier van FSC gelabelde papieren draagtassen. In de toekomst willen we eveneens een label implementeren voor maatschappelijk verantwoorde productie, en zo blijvend innoveren.

Fanny Dhondt: Wij zijn gecertificeerd sinds maart 2010, waarbij de directe aanleiding kwam van een grootdistributeur die bij de relaunch van een gamma bereide maaltijden een FSC gelabelde verpakking vereiste. Wat toen nieuw was, is vandaag niet meer weg te denken: het ecologische aspect en de duurzaamheid van grondstoffen is immers steeds belangrijker. “Ecologisch ondernemen” maakte al langer deel uit van onze mission statement, waarbij “Engagement voor het milieu” een belangrijke waarde is. Dit vertaalde zich niet enkel in de inspanningen rond verantwoord energiegebruik (zonne-energie, energierecuperatie), maar dus ook in het stimuleren van onze klanten om bewust te kiezen voor FSC gelabeld karton.

Diane van der Sanden: Sinds november 2010 zijn alle productielocaties en agenturen van Smurfit Kappa in de Benelux gecertificeerd. Klanten hechten veel waarde aan het FSC certificaat dat Smurfit Kappa mag voeren, omdat zij hiermee de zekerheid hebben dat onze FSC gecertificeerde verpakkingen gemaakt zijn van materiaal van verantwoorde herkomst. Smurfit Kappa wil ervoor zorgen dat al het papier en alle verpakkingen die geproduceerd worden uit duurzame bronnen vervaardigd zijn. Op deze manier helpen wij onze klanten om hun business duurzamer te maken en sluiten wij de cirkel ten aanzien van verantwoord bosbeheer en hergebruik van grondstoffen.

> Was het behalen van uw FSC certificaat een uitdaging of verliep het vrij vlot?

David Van Overloop: Het behalen van ons FSC CoC certificaat verliep bij ons eigenlijk vrij vlot, ook omdat onze activiteiten als “producerende groothandel” op zich vrij eenvoudig zijn. Elk order wordt op maat gemaakt, waardoor de opvolging vrij eenvoudig is en er bijvoorbeeld nauwelijks risico is op het mengen van FSC en niet-FSC producten.

Fanny Dhondt: Ook bij ons verliep dit vrij vlot, temeer omdat we via onze ISO 9001 en BRC certificering al vertrouwd waren met het systeem van audits. Een intern team werd opgeleid rond de eisen en normen van FSC als voorbereiding op de audit. Zij stelden de noodzakelijke procedures op en zorgden voor een grondige implementatie. Ook de verdere afhandeling (bv. het aanvragen van logogoedkeuringen bij onze certificeerders) verloopt prima. Een snelle afhandeling is immers cruciaal in de drukkerijwereld.

Diane van der Sanden: Voor Smurfit Kappa was het behalen van ons multisite FSC certificaat wel een hele uitdaging omdat we alle 21 vestigingen in één keer wilden opnemen in dit certificaat. Echter gezien de doorlooptijd, van ongeveer zes maanden, is het eigenlijk toch vrij vlot verlopen.

Magda Buelens: Het behalen van een FSC certificering betekende voor ons bedrijf vooral enkele aanpassingen op administratief en logistiek vlak in onze fabrieken. Het was belangrijk dat medewerkers waar nodig bewust gemaakt werden van hun verantwoordelijkheden en dus hiervoor goed opgeleid werden. Aanvankelijk was het even wennen om de nieuwe procedures nauwgezet te volgen, maar al bij al leverde dit geen echte problemen op, mede dankzij de motivatie van onze mensen. Op dit ogenblik is het karton van bijna 90% van de verpakkingen die Tetra Pak België verkoopt FSC gecertificeerd, waardoor de FSC CoC vereisten volledig geïntegreerd zijn in onze dagelijkse manier van werken.

> Als u één ding zou mogen wijzigen in de huidige FSC regels op vlak van FSC COC certificering of FSC logogebruik, wat zou dat dan zijn?

Fanny Dhondt: Aan de FSC regels zouden we eigenlijk niet meteen een verandering voorstellen. Wat we wel hopen is dat de meerprijs, die soms nog een hindernis vormt om een ‘ecologische’ verpakking te verkopen, zou afnemen zodat FSC producten maar een heel kleine meerkost zouden betekenen en het echt z’n succes kent wat het verdient.

David Van Overloop: Ook wij hebben niet meteen een suggestie om FSC regels te wijzigen.

Diane van der Sanden: Vanuit ons bedrijf zouden we wel willen benadrukken dat het goed zou zijn mochten administratieve checks die nodig zijn vanuit de norm vereenvoudigd of verruimd worden. Dit omdat dit vandaag vaak vrij arbeidsintensief kan zijn.

Magda Buelens: De principes voor duurzaam bosbeheer en voor traceerbaarheid moeten zeker voldoende garanties voor het milieu blijven bieden, maar misschien kunnen ook sommige communicatierichtlijnen – in overleg natuurlijk – inderdaad wat versoepeld worden. Voor onze klanten is het bijvoorbeeld niet altijd even eenvoudig om het label voldoende groot op een kleine portieverpakking te drukken.

> Hoe ziet u de vraag naar uw FSC producten evolueren sinds uw start, en wat verwacht u voor de toekomst?

Diane van der Sanden: In 2011 zijn we heel voorzichtig begonnen in één pilot plant met het FSC labelen van producten, dit om ervaring op te doen en eventuele bottlenecks in de processen op te sporen en de oorzaak hiervan op te lossen. Nadat we dit goed in beeld hadden, zijn we het verder uit gaan rollen naar onze andere vestigingen. Voor 2012 komen we wellicht uit op een verdubbeling van onze FSC omzet in vergelijking met 2011, en voor 2013 verwachten we een verdubbeling ten opzichte van 2012. Vanaf 2014 verwachten we dat meer dan 80% van onze verkoop een FSC label zal dragen.

Magda Buelens: Het aandeel FSC gecertificeerde Tetra Pak verpakkingen in België is nu al heel groot. Onze klanten waarderen het enorm dat we ze dit kunnen aanbieden. Zij kunnen zich hiermee dan op hun beurt op milieuvlak profileren ten opzichte van hun klanten, de eindconsumenten. Voor de toekomst zal dit een must zijn: de consument verwacht immers steeds meer van bedrijven dat ze hun verantwoordelijkheid opnemen en enkel duurzame producten op de markt brengen.

Fanny Dhondt: De vraag stijgt omdat iedereen zich steeds meer bewust is van duurzaam ondernemen en consumeren. Wij verwachten dat deze groei nog geruime tijd zal aanhouden.

David Van Overloop: Enkele jaren terug was FSC een niche product voor ons, maar wij zien dit verder evolueren en quasi standaard worden voor papierproducten. Ik denk dat we in de komende jaren een verdere groei gaan zien die er ook zal komen door een meer consequente implementatie aan aanvoerzijde bij de leveranciers.

> Naast de vraagkant is er inderdaad ook de aanvoerzijde. Hoe ziet u het aanbod aan FSC grondstoffen vanuit jullie leveranciers evolueren de komende jaren?

Magda Buelens: Zeker, en dit leidt tot een positieve spiraal: hoe meer producten het label dragen, hoe groter de vraag naar meer wordt. Belangrijk is dat het op heel gewone en veel gebruikte producten zichtbaar is, zoals onze verpakkingen, maar bijvoorbeeld ook kastickets van winkels of houten producten in de Doe-het-zelfzaken.

David Van Overloop: Inderdaad, we zien het FSC label meer en meer opduiden in het dagelijks leven, zoals op producten en verpakkingen in de supermarkten.

Diane van der Sanden: Wij maken alleen dit soort producten, en zien dus zeer duidelijk dat het FSC label ook in dit segment aan een opmars bezig is.

Fanny Dhondt: Steeds meer klanten vragen nu standaard om gebruik te maken van FSC karton. Deels wordt dit ingegeven door de retail, maar deels zeker ook uit eigen initiatief. Het aantal klanten dat overschakelt naar FSC karton stijgt zienderogen. We denken echter dat de grootdistributie de vraag (of eis) naar FSC-verpakkingen nog meer zou kunnen aanwakkeren.

> Hoe ziet u de toekomst voor het FSC label binnen uw sector?

Fanny Dhondt: In een markt waar de aandacht voor het milieu alleen maar belangrijker wordt, is het logisch dat het FSC-label een grote meerwaarde kan betekenen. Dit is een evolutie die de komende jaren alleen nog maar aan belang zal winnen. Wij zijn dan ook blij dat we hierin reeds geruime tijd meegestapt zijn!

Diane van der Sanden: Wij zien het FSC label in eerste instantie als een differentiator ten opzichte van onze concurrenten, maar op de langere termijn vermoeden we dat het een standaard vereiste zal worden.

David Van Overloop: Ook wij zijn ervan overtuigd – en we stellen het ook meer en meer vast – dat FSC verder zal evolueren van eerder een nicheproduct naar een standaard aanbod.

Magda Buelens: Het verantwoorde beheer van de bossen die aan de basis van onze grondstof liggen is een must en FSC is voor ons hiervoor cruciaal. We zijn binnen de verpakkingssector fier wat betreft onze inspanningen rond duurzaam grondstoffengebruik, en hopen dat we hiermee ook de toon zetten voor andere biomaterialen in tal van andere producten en sectoren.


Bedankt voor deze getuigenis en jullie medewerking.
En alvast veel succes verder !
FSC Belgium.


> terug naar het overzicht

Panel:

Smurfit KappaDiane van der Sanden
Smurfit Kappa

Tetra PakMagda Buelens,
Tetra Pak

St. Luc packagingFanny Dhondt
St-Luc labels

© FSC Belgium-Papier PresentDavid Van Overloop
Papier Present

© Forest Stewardship Council® · FSC® F000202